Forum > De site > werking email notificatie
Pagina: [ 1 ] [ 2 ]
 
Elenitza

17 Apr 2011 om 23.30
We zitten na te denken om een email notificatie te maken. Echter we weten niet echt hoe we dat moeten laten gaan werken.
Want als je een keer een realtime spelletje tussendoor speelt dan wil je niet ineens overspoelt worden met mailtjes van "jij bent aan de beurt". Buiten het feit dat dat mogelijk vrij zwaar is voor de server, lijkt ons dat ook gewoon niet wenselijk en niet handig.

Maar hoe zorg je dat je wel regelmatig genoeg een mailltje krijgt als je aan de beurt bent, maar niet bij realtime spelen.

Een mogelijkheid zou zijn om pas een mail te sturen als je al een aantal uren aan de beurt bent, maar wat is dan een handig aantal uren.
Of op vaststaande tijden op de dag kijken wie er aan de beurt is en die mailen. Maar hoe vaak is dan handig?

Dus, wat vinden jullie handig bij een mail systeem voor als je aan de beurt bent?
Roep maar gewoon wat je handig lijkt, dan hoor je vanzelf of dat voor ons haalbaar is om te maken of niet..



AxeCrazy

17 Apr 2011 om 23:45
je breid mijnfeuer uit met een vakje, stuur mail na xx uur aan de beurt, wat je standaard instelt op 2-3.
Zo kan iedereen het voor zichzelf instellen.
Elenitza

18 Apr 2011 om 22:50
Niemand verder?
F1

18 Apr 2011 om 23:27
Of een email als een spel langer dan een uur stil ligt?
Of een optie in mijn feuer ik wil gewaarschuwd worden via de mail als ik xx uur aan de beurt ben.
Of inderdaad 2x per dag ('s ochtends en voor de avond (7 uur) 1 mailtje met alle spellen waarin je aan de beurt bent (als die er zijn...)

Wat ik wel belangrijk vind trouwens is dat er sowieso een optie moet zijn om helemaal geen mail te krijgen. De standaard instelling moet denk ik wel zijn dat je wel mail krijgt, maar dat je dat wel kunt uitschakelen. Want ik hoef helemaal geen email, omdat ik hier toch vaak genoeg uit mezelf kijk...
Tecumseh
18 Apr 2011 om 23:29
Ik heb zelf niet zo'n behoefte aan een mail notificatie dus heb niet heel veel zinnigs toe te voegen.

Belangrijk is in elk geval dat je het zelf actief in moet schakelen en dat je niet teveel mailverkeer oproept. Als je bij elke zet van elk spel een mailtje zou versturen dan gaat ten eerste je eigen server redelijk vlot op zijn knietjes en ook kom je vrij snel op een spamlijst van providers terecht (als spammende partij dus). Dus het beperken van de mailtjes per uur lijkt me wel handig.

Voor de mensen die hier gebruik van willen maken is het wel handig om aan te geven op welke frequentie ze mail willen gaan ontvangen.
Tecumseh
18 Apr 2011 om 23:31
Ik bedenk me trouwens net nog een andere optie die naast deze mailoptie erbij gezet kan worden. Dat is alleen wel iets waarbij iedereen toestemming zou moeten geven. Mocht je namelijk vastzitten in een spel omdat je tegenspeler al een week niet van zich heeft laten horen en de vakantiemodus is niet ingesteld dat je dan een remindermail kunt laten sturen door feuerteufel. Dat zou dan wel alleen mogelijk moeten zijn na minimaal 1 week afwezigheid.
Elenitza

19 Apr 2011 om 08:53
Sowieso welke optie het ook wordt. Hij staat standaard uit. Mensen die er gebruik van willen maken moeten die zelf actief aan zetten. Anders ben je sowieso aan het spammen omdat je ongevraagd mails verstuurd.
etwie
19 Apr 2011 om 11:27
Op yucata kan je na x weken inactiviteit zelf beslissen om het spel te 'lozen'. Dan hoeft er dus ook helemaal geen mail gestuurd te worden.

Ik vermoed dat de die hards zowiezo checken of ze aan beurt zijn. (bij mij is het toch zo van pc vliegt open, email checken, spellen checken.... en al de rest moet maar wachten, grijns...maar euh... ben wel een beetje versl... ingerend' aan spelletjes, grijns.)

Vraag is, welk publiek wil je op je site krijgen? occasionele spelers of iedereen, of enkel fanatiekelingen (tel mezelf onder de laatste groep)

Ik zit net te denken, door snoozefest die eigenlijk een 'due date' in zijn titel zette. Kunnen we vb geen mails beginnen versturen als een spel zijn vooropgestelde 'due date' nadert en er vb al een aantal dagen geen zetten meer zijn gebeurt? (of weken) En dat dat zoiets standaard is. (zal dan wel moeten opgenomen worden in één of ander reglementje als je aansluit bij feuer zodat het toegestemd is en geen spam) En dan kunnen mensen misschien in die herinneringsmail aangeven of ze het spel willen stopzetten mochten ze geen tijd meer hebben omhet spel te beeindigen om één of andere reden. (of dat het spel misschien automatisch wordt gestopt als er binnen de twee weken (ik zeg maar wat) op die mail niet gereageerd wordt?
;;; euhps, misschien een beetje warrig, ben luidop aan het brainstormen nml.
Jonkvrouw_Swaan

19 Apr 2011 om 12:47
Voor mijzelf vind ik een email-notificatie niet nodig. Ik zou 'm standaard op 'uit' zetten. Voor mijn zoon kan het wel handig zijn, want die komt hier veel te weinig. Hij haalt echter zijn mail zelden op, dus werkt een email-notificatie nogsteeds niet.....
F1

19 Apr 2011 om 17:38
Ik vind standaard uit op zich niet erg, maar dan zou ik wel willen adviseren om tijdens de registratieprocedure die keuze al te laten zien. Dan hou je misschien meer mensen die zich nu registreren, een keer een spelletje openen en daarna nooit meer komen.
Ik denk trouwens dat als er een email notificatie komt er misschien ook een emailtje uit moet als een nieuw opgestart spel vol is gestart kan worden (hoef dan uiteraard alleen naar de starter van het spel en ook weer na x aantal uur/dag
Elenitza

19 Apr 2011 om 17:43
@Etwie, een spel wordt automatisch verwijdert al als er 4 weken niets gedaan is.
Tsja

19 Apr 2011 om 17:45
[quote:F1]
Ik denk trouwens dat als er een email notificatie komt er misschien ook een emailtje uit moet als een nieuw opgestart spel vol is gestart kan worden (hoef dan uiteraard alleen naar de starter van het spel en ook weer na x aantal uur/dag
[/quote]
Vooralsnog mail ik de hoster van een spelletje handmatig als een spel ongeveer 2 dagen klaar staat om te starten. Het zijn er toch niet veel.
rober

05 Jul 2011 om 14:39
Als deze optie er komt, ga ik hem zeker aan zetten.
Meestal kijk ik wel meerdere keren op een dag, en ben ik optijd.
maar soms vergeet ik het ook wel eens, en dan is de notificatie wel handig.
Op alle sites waar ik speel heb ik hem aanstaan.
Nadeel is dan wel weer dat als het een keertje niet werkt, ik ook vergeet te kijken en spellen dan echt dagen stilliggen.
Het werkt echt als een piepsysteem. :p
ian10193
05 Jul 2011 om 16:25
Voor mij is zo'n functie niet nodig: Feuerteufel is de startpagina van mijn webbrowser. :)
Rick
05 Jul 2011 om 23:52
Kijk, dat is goed om te horen.
Elenitza

06 Jul 2011 om 12:47
We zitten vooral met hoe voorkomen we dat iemand helemaal ondergespamd wordt als er een keer realtime gespeeld wordt.
Jonkvrouw_Swaan

06 Jul 2011 om 17:27
Misschien de notificatie op (ik noem maar wat) 10 minuten zetten? Dat je 10 minuten na de laatste zet van je tegenstander een mailtje krijgt dat je aan de beurt bent? Dus een soort aftelfunctie inbouwen die na een x aantal minuten pas een mailtje stuurt dat je aan de buert bent.
Tsja

10 Jul 2011 om 13:26
Dat kan sowieso niet. Een website is geen programma wat continue draait, en dus kan controleren of er iets moet gebeuren.

Wat alternatief wel kan is een wachtrij maken met een tijd erbij. En bij elke klik van wie dan ook op de website deze wachtrij te laten controleren. Het rotte is natuurlijk dat als er een keer aan halve dag niemand op de website komt dit mailtje nooit verstuurd wordt.

Wat wilde je eigenlijk voor elkaar proberen te krijgen met de uitgestelde email?
Jonkvrouw_Swaan

10 Jul 2011 om 13:40
Voorkomen dat je vol gespamd wordt als je realtime speelt. Als je binnen 10 minuten na de laatste zet van je tegenstander een eigen zet doet, dat je dan de notificatie niet krijgt.

Als je dan toch een notificatie inbouwt, is het dan misschien realiseerbaar dat er na 2 dagen/ week/ 2 weken een nieuwe herinnering gestuurd wordt? Sommigen komen langere tijd (en dan bedoel ik niet vakantie) niet op de site, terwijl ze wel met een spel bezig zijn. Ik kan mij goed voorstellen dat dat voor de andere spelers enigszins frustrerend is....
Tsja

12 Mar 2012 om 22:18
Binnenkort zal er email-notificatie toegevoegd worden; instelbaar via het profiel uiteraard. Mail zal direct gestuurd worden als iemand aan de beurt is. Dus dat wordt bij real time spellen spam Er zal (nog?) geen herinneren nagestuurd worden na een paar dagen. We hebben net een succesvolle test gedaan bij Jambo :)
Tecumseh
12 Mar 2012 om 23:18
Mag ik verzoeken om een standaard uitgeschakelde mailnotificatie (opt-in)? Ik denk trouwens dat je dat zowiezo wel zult moeten om geen problemen te krijgen met de OPTA.
Tsja

12 Mar 2012 om 23:19
Uiteraard staat het standaard uit :) Maar ik denk niet dat de OPTA hier veel op tegen heeft.
Tecumseh
13 Mar 2012 om 00:36
Hier een stukje van de opta site:

Quote:

1A. Voorafgaande toestemming vragen
Voordat u ongevraagde berichten mag versturen moet de ontvanger u vrij of specifiek en geïnformeerd toestemming geven. Vrij betekent bijvoorbeeld dat de ontvanger zelf kenbaar heeft gemaakt toestemming te geven. Een bepaling in de algemene voorwaarden informeert de ontvanger niet over 'waar hij toestemming voor geeft'. Vage beschrijvingen zoals 'u geeft toestemming voor de ontvangst van e-mails van dit bedrijf en (geselecteerde) partners' zijn niet specifiek.
Er moet duidelijk zijn waarvoor de ontvanger specifiek toestemming geeft.

U moet altijd kunnen aantonen dat u voorafgaande toestemming van de ontvanger heeft gekregen. Bepaalt u zelf hoe u dit invult.
[/quote]

Let met name op de laatste alinea. Denk dus dat opta er wel een probleem meer heeft. Nu is het nog de vraag of 1 van de 600 mensen hier daar een klacht over gaat indienen. Maar uiteindelijk is het allemaal de moeite niet waard om hier anders mee om te gaan.
Elenitza

13 Mar 2012 om 06:28
Waarom zou het niet mogen?
Het is duidelijk waar het voor is. Iedereen weet wat mail notiificatie inhoudt. Dus is het specifiek.
En je moet zelf aangeven in je profiel dat je daar gebruik van wilt maken.

Een mailtje van "je bent al een week aan de beurt". Dat zou mogelijk nog wel problemen kunnen geven. Maar een normale email notificatie, daar zie ik het probleem niet in.
Tsja

13 Mar 2012 om 08:05
Er is al een organisatie-klant relatie. Er worden geen mails verstuurd naar mensen die niks te maken hebben met feuer... Volgens mij is dat een flink verschil.
Het heeft een specifiek doel, en het is eenvoudig zelf te deactiveren. Volgens mij mag dat gewoon.

Als je het zo stelt dan mogen mensen die elkaar kennen ook niet een mailtje sturen zonder elkaar toestemming te geven ;)
Pagina: [ 1 ] [ 2 ]