Forum > De site > Annuleren functie  
Elenitza

21 Jan 2015 om 09.45
Ik hoor mensen regelmatig dat ze een undo/annuleren functie missen.
Echter is dat wel lastig in te bouwen.

Dus mijn vraag is eigenlijk, in welke spellen en in welke situaties dat wenselijk zou zijn.
(bv bij maharadja zou ik het erg storend vinden als ik al karakterkaart wissel gedaan heb en dan hele beurt over zou willen doen)


Piet
21 Jan 2015 om 09:59
tja, eigenlijk moeten mensen maar gewoon opletten natuurlijk...zelf heb ik het ook wel eens gehad natuurlijk en dan baal je wel. Maar eigenlijk is het natuurlijk correct zoals het hier gaat. Het bord plakt!
Zou je toch een undo functie willen voor bepaalde acties, dan blijf je bezig. Als je hebt geundod (mooi woord )kun je dan de actie daarvoor ook weer undo-en? Zoja, dan zou je dus eigenlijk terug kunnen gaan TOT de laatste actie waar een random element in zat (zodat je niet een getrokken kaart kunt undo-en omdat die niet bevalt) of TOT de laatste actie van een vorige speler.
BaSL

21 Jan 2015 om 10:38
Undo voor Maharadja zou mooi zijn...

Maar inderdaad, dan enkel voor de laatste actie/klik. Om een misklik te herstellen. Niet de hele beurt terug.
alex_leyden
21 Jan 2015 om 12:19
@BaSL: Dat is inderdaad de belangrijkste handigheid van die functie.
Jonkvrouw_Swaan

21 Jan 2015 om 12:33
[quote:BaSL]
Maar inderdaad, dan enkel voor de laatste actie/klik. Om een misklik te herstellen. Niet de hele beurt terug.
[/quote]

Eens. Uitsluitend voor een misklik.
Al moet je bij Babel dan misschien kijken of het niet voor de 'hele actie' moet gelden. Dan denk ik aan de functie dat je kaarten kunt verplaatsen. Soms klik je dan te snel (sneller dan de pc/ internet kan verwerken) en moet je de kaarten verplaatsen waar je eigenlijk naartoe had willen gaan. (Klinkt vaag als ik dit zo opschrijf. Bijv: 3 kaarten (groen-groen-rood) van geel wil je naar blauw verplaatsen, waar je blauw-geel-groen hebt liggen. Als je te snel klikt, klik je dus niet aan dat je de kaarten van geel wilt verplaatsen, maar de kaarten van blauw.)
Mac-S
21 Jan 2015 om 13:08
Als er maar één soort undo ingebouwd kan worden, dan zou ik juist wel de hele beurt terug willen draaien. Dan kun je tenminste alles verbeteren, ook als je al een volgende actie/klik gedaan hebt.
Zo lang duurt een beurt dooorgaans niet, dus ik zou dat niet storend vinden.

En voor de mensen die reageren met "dan moet je maar beter opletten". Dergelijke functies zijn vooral nuttig voor nieuwe spelers die nog aan de interface moeten wennen en daardoor nu allerlei foutjes maken. Dan is je eerste spelervaring meteen een negatieve, dat lijkt me niet de manier om nieuwe gebruikers aan de site te binden.
Tsja

21 Jan 2015 om 13:14
[quote:Mac-S]
Als er maar één soort undo ingebouwd kan worden, dan zou ik juist wel de hele beurt terug willen draaien.
[/quote]
Uiteindelijk kan alles. Het een wat makkelijker dan het andere ongetwijfeld

Maar ik ben vooral benieuwd wanneer in welke situaties de mogelijkheid geboden moet worden. Ik kan mij bij een spel als bijvoorbeeld rozenkoning, waar je de kaart die je wilt spelen omhoog moet zetten en ook nog een keer op het kroontje op het bord moet klikken om de kaart werkelijk te spelen, niet helemaal begrijpen. Ik zou het zelfs stront-irritant vinden om de beurt continue te moeten bevestigen in zo'n geval. En bij stenen tijdperk gooi je 'continue' dobbelstenen... dat ga ik niet undo'en.

Aan de andere kant snap ik een herstel-optie wel als je bij maharadja op paleis bouwen geklikt hebt, en even vergeten bent te wandelen. Met dat soort voorbeelden kan ik wat :)
El_Capitan
21 Jan 2015 om 14:18
Bij Jambo als je nog 5 beurten hebt en toch op de Einde beurt knop klikt

Bij Stenen Tijdperk is het (behalve de beveiliging die er nu al in zit) ook helemaal niet nodig vind ik. Al heb ik daar ook een keer misgeklikt op een hutje, maar ja, dat is gewoon een motorische storing en jammer dan.
alex_leyden
21 Jan 2015 om 14:33
Rozenkoning werkt idd prima op deze manier. Stenen tijdperk zou ik zeggen een undo mogelijkheid bij het plaatsen van mannetjes, maar niet bij het uitvoeren van acties.
Elenitza

21 Jan 2015 om 15:27
Plaatsen van mannetjes bij de productiegevallen kun je wel annuleren.
Of bedoel je ook bij kaarten/hutten en akker/gereedschap/extra mannetje plekken?
alex_leyden
21 Jan 2015 om 15:56
[quote:Elenitza]
Plaatsen van mannetjes bij de productiegevallen kun je wel annuleren.
Of bedoel je ook bij kaarten/hutten en akker/gereedschap/extra mannetje plekken?
[/quote]

Je hebt helemaal gelijk, maar ik verwees inderdaad naar het laatste.
Tecumseh
21 Jan 2015 om 23:27
[quote:Tsja]Aan de andere kant snap ik een herstel-optie wel als je bij maharadja op paleis bouwen geklikt hebt, en even vergeten bent te wandelen. Met dat soort voorbeelden kan ik wat :)
[/quote]

Dit is voor mij de grootste ergernis. Daarnaast in Exploring Metropoles het verkeerd klikken van de geselecteerde kaart. wegleggen in plaats van plaatsen of nog erger in een van de laatste beurten een kaart plaatsen die juist weg moest waardoor je behoorlijk veel minpunten scoort. Wellicht kun je daar iets van een timer toevoegen waardoor de actie na 1 minuut definitief word of dat je bij een realtime spel de zet kunt bevestigen.
Gien

21 Jan 2015 om 23:58
bij Babel gaat het nog wel eens mis, dan wil je een volk verplaatsen maar door te snel klikken klik je op de verkeerde rij en kun je je plan niet uitvoeren, of, erger nog, je moet iets doen wat nogal nadelig is! Een undo-aktie zou daar handig zijn.
F1

22 Jan 2015 om 17:10
Voor mij zou het alleen nog om misclicks gaan, maar kan me inderdaad voorstellen dat het voor nieuwe spelers die wennen aan de interface ook handig kan zijn.
Als ik even per spel kijk:
Maharadja:
- met name zij paleis i.p.v. centrum paleis misclick
- bouwen terwijl je eerst nog moest lopen
- Voor rest ligt alles redelijk ver uit elkaar, dus misclicks met verplaatsen/bouwen huisjes verwacht ik niet zo snel. En acties moet je ook bevestigen, dus ook daar geen problemen lijkt mij.

Rozenkoning:
Geen idee, speel ik niet ;-)

PR-kaartspel:
- handelaar i.p.v. opzichter klikken en vice versa
- Bouwen als je een kraan hebt liggen, kan ook de mist in gaan soms

Atilla:
Speel ik te weinig om iets van te zeggen, denk dat ik zo snel niet iets kan verzinnen

Babel:
- Inderdaad alleen misclicks als je wil verplaatsen o.i.d.

Jambo:
- Telt het vergeten van het masker van verandering hierbij mee? ;-)
- Verder kan ik niet zo snel iets bedenken wat je zou willen annuleren, kopen en verkopen is al beschermd

Kahuna
Speel ik te weinig om iets van te zeggen, misclicks lijkt me lastig aangezien de optie opgelicht worden...

Amazone
- Volgens mij niet nodig, je moet de te spelen kaart al bevestigen, dat is denk ik het enige waar het "fout" kan gaan.

PR bordspel
- Misschien misclicks met het kiezen van een rol, maar die zijn toch vrij groot hier (groter dan het kaartspel waar het nog wel eens mis gaat)

Stenen tijdperk
- Kan ik niet zo snel iets bedenken, behalve dat ik laatst in een spel, een kaart kocht met m'n laatste hout, terwijl ik die nodig had voor mijn hutje waar ik ook stond. In het echt had ik dat waarschijnlijk wel door gehad, nu kon ik er niks aan doen, maar goed.

Expl. metropoles
Misclick dat je iets weglegt i.p.v. voor jezelf neer legt of vice versa