Speluitleg Doel van het spel Het doel van het spel is zoveel mogelijk punten verzamelen.

Spelverloop Iedereen begint met om en om de stamleden op het bord te zetten. Als alle stamleden op het bord staan voert iedereen in spelervolgorde de bijhorende acties uit. De speler mag zelf kiezen in welke volgorde de stamleden van het bord gehaald worden.
Aan het einde van een ronde moeten de stamleden gevoerd worden.
Iedereen begint het spel met 5 stamleden , in de voorraad zijn er nog 5.

De acties Gereedschapmaker : De speler ontvangt 1 bijltje. Hier kan maar 1 stamlid geplaatst worden.
Bevolkingshut : De speler krijgt 1 stamlid uit de voorraad. Hier moeten 2 stamleden geplaatst worden.
Akker : De speler gaat 1 vooruit op het voedselspoor . Hier kan maar 1 stamlid geplaatst worden.
Jacht : Dobbelen voor voedsel, per 2 ogen op de dobbelstenen 1 voedsel. Hier mogen meerdere stamleden geplaatst worden. Elke speler kan maar eenmalig een x aantal stamleden bij de jacht neerzetten. Door het inzetten van bijltjes kan het aantal ogen van de dobbelsteenworp verhoogd worden.
Bos : Dobbelen voor hout, per 3 ogen op de dobbelstenen 1 hout. Hier kunnen maximaal 7 stamleden geplaatst worden. Elke speler kan eenmalig een x aantal stamleden bij het bos neerzetten. Door het inzetten van bijltjes kan het aantal ogen van de dobbelsteenworp verhoogd worden.
Leemgroeve : Dobbelen voor leem, per 4 ogen op de dobbelstenen 1 leem. Hier kunnen maximaal 7 stamleden geplaatst worden. Elke speler kan eenmalig een x aantal stamleden bij de leemgroeve neerzetten. Door het inzetten van bijltjes kan het aantal ogen van de dobbelsteenworp verhoogd worden.
Steengroeve : Dobbelen voor steen, per 5 ogen op de dobbelstenen 1 steen. Hier kunnen maximaal 7 stamleden geplaatst worden. Elke speler kan eenmalig een x aantal stamleden bij de steengroeve neerzetten. Door het inzetten van bijltjes kan het aantal ogen van de dobbelsteenworp verhoogd worden.
Rivier : Dobbelen voor goud, per 6 ogen op de dobbelstenen 1 goud. Hier kunnen maximaal 7 stamleden geplaatst worden. Elke speler kan eenmalig een x aantal stamleden bij de rivier neerzetten. Door het inzetten van bijltjes kan het aantal ogen van de dobbelsteenworp verhoogd worden.
Hutten : Lever het benodigde aantal goederen in en krijg punten. Op elke hut kan maximaal 1 stamlid neergezet worden.
Beschavingskaarten : Voer de bijbehorende acties uit en leg de beschavingskaart op je eigen stapel. Op elke kaart kan maximaal 1 stamlid neergezet worden.

Hutten Punten worden voor alle hutten op dezelfde manier berekent. Een hout levert 3 punten, leem 4, steen 5, goud 6. Hetzelfde aantal punten dus als dobbelsteenogen nodig zijn om zo'n grondstof te krijgen.
Er zijn 3 type hutten:
Type 1 : Onderaan staan 3 grondstoffen en bovenaan staat hoeveel punten ermee verdient worden. Bij deze dus moet je 1 leem, 1 steen en 1 goud inleveren en krijg je daarmee 15 punten. Van dit soort hut zijn er meerdere variaties in het spel.
Type 2 : Bij deze hut staat er 5 met tussen haakjes 3 dingen. Dat houdt in dat 5 grondstoffen betaalt moeten worden van 3 verschillende soorten. De 3 soorten (hout, leem, steen, goud) en de verhouding daartussen mag zelf gekozen worden. Van dit soort hut zijn er meerdere variaties in het spel.
Type 3 : Bij dit type hut mogen 1 tot 7 willekeurige grondstoffen worden ingeleverd. Alle hoeveelheden en verhoudingen mogen.

Beschavingskaarten De beschavingskaarten hebben een bovenkant en een onderkant.
De bovenkant van de kaart wordt gelijk uitgevoerd. De meeste kaarten wijzen zichzelf, zoals dobbelen met 2 dobbelstenen voor extra grondstoffen, een grondstof krijgen, 1 stap omhoog op het voedselspoor, 1 gereedschap erbij krijgen. Tevens zijn er een paar kaarten waarbij je eenmalig een gereedschap met de waarde 2, 3 of 4 krijgt. Of een kaart waarbij je eenmalig 2 goederen mag kiezen.
Maar er is ook een kaart die wat minder vanzelfsprekend is.
: Bij deze kaart wordt er gedobbeld met het aantal dobbelstenen dat gelijk staat aan het aantal spelers. De ogen op elke dobbelsteen staan gelijk met teken op de kaart. Bij een 6 mag je een stap omhoog op het voedselspoor, bij 5 krijg je een gereedschap, 4 krijg je een goud enzo. De speler die de kaart gepakt heeft mag als eerste kiezen, daarna mag elke speler via de normale spelersvolgorde ook iets kiezen.

De onderkant van de kaart telt mee voor de eindtelling. Er zijn 5 verschillende soorten onderkanten:
Groene onderkant : Het aantal verschillende soorten tekeningen in kwadraat. Er zijn 8 verschillende soorten onderkanten, elk plaatje zit er 2x in.
Onderkant met gereedschapmakers : Vermenigvuldig het aantal gereedschapmakers met de eigen bijltjes.
Onderkant met boeren : Vermenigvuldig het aantal boeren met de positie op het voedselspoor
Onderkant met huttenbouwers : Vermenigvuldig het aantal huttenbouwers met de hoeveelheid eigen hutten
Onderkant met medicijnmannen : Vermenigvuldig het aantal medicijnmannen met de hoeveelheid eigen stamleden

Stamleden voeden Per stamlid moet 1 voedsel betaald worden. De akker levert eerst zoveel voedsel als waar de speler op het voedselspoor staat. Daarna moet het voedsel betaald worden. Als het voedsel niet betaald kan worden, kan eventueel met goederen betaald worden. Kan of wil een speler dat ook niet. Dan wordt al het voedsel ingeleverd en krijgt de speler 10 minpunten.

Einde spel Het spel is afgelopen als 1 van de stapels hutten leeg is. Of als de kaarten niet meer volledig aangevuld kunnen worden op het bord. Dan wordt geen nieuwe ronde meer gestart.

Eindtelling De punten van de beschavingskaarten worden nu opgeteld bij de punten die al behaald waren door de hutten. Tevens telt elk goed voor 1 punt.

Regels voor 2 en 3 spelers Bij 2 spelers mag per goed (hout, leem, steen en goud) maar 1 speler stamleden neerzetten.
Bij 3 spelers mogen per goed (hout, leem, steen en goud) maar 2 spelers stamleden neerzetten. Zowel bij 2 als bij 3 spelers mogen maar op 2 van de plekken gereedschapmaker, bevolkingshut en akker spelers stamleden neerzetten.

Video uitleg